De Samenwerking: De art director en de beeldspecialist
Een treffende tekst is vaak het resultaat van het samenspel tussen tekstschrijver en een andere discipline; van fotograaf tot vormgever. In deze rubriek wordt een bijzondere samenwerking uitgelicht. Deze keer de art director die de creatieve copy verzorgt en de beeldspecialist, die samen bij het bureau Imagro creatieve concepten ontwikkelen om verbindingen te leggen in de agrifood en leefomgeving.
Geschreven door: REDACTIE KOMALA MAZERANT
De art director
Wie: Mike Otten
Beroep: art director
Werkt samen met Suzie Geenen (beeldspecialist) sinds: 18 jaar
Hoe is jullie samenwerking gestart?
Bij Imagro, 18 jaar terug in de tijd, pfoeh… ik weet niet meer precies hoe dat is gegaan.
Welke kennis en kunde brengt Suzie mee in jullie samenwerking?
Suzie is van origine fotograaf, maar inmiddels maakt ze ook veel bewegend beeld. Voor een huisstijl of campagne bedenk ik vaak het basisconcept, inclusief naam en slogan. Vervolgens bepalen we samen het fotografieconcept, waarbij zij heel goed kan inschatten wat haalbaar is in de praktijk. Bij een filmconcept zitten we vaak direct met elkaar om de brainstormtafel. Ik maak daarna het script, waarbij Suzie over mijn schouder meekijkt. En bij het organiseren van de filmshoot of het zoeken van filmmateriaal kijk ik weer over haar schouder mee.
Wat heb jij geleerd van de expertise van de ander?
Ik vertrouw volledig op de expertise van Suzie. Ik luister vooral naar haar ervaringen tijdens de shoots. Dat maakt ons allebei een beetje wijzer in hoe we het de volgende keer moeten aanpakken.
Typisch Suzie…
Suzie is een echte beelddenker, gedreven en een perfectionist. En het is altijd weer grappig als ze terugkomt van een shoot in een varkensstal. Want hoewel ze na drie keer douchen dan zelf niet meer naar de stal ruikt, stinkt haar camera nog een uur in de wind. En dat ruikt ze weer bij de volgende shoot.
Wat zijn jouw tips voor een soepele samenwerking?
Goed luisteren naar elkaar en pas aan de slag gaan als je elkaar ook volledig begrijpt en op 1 lijn zit.
De beeldspecialist
Wie: Suzie Geenen
Beroep: beeldspecialist
Werkt samen met Mike (art director) sinds: 18 jaar
Hoe is jullie samenwerking gestart?
Onze samenwerking gaat al heel lang terug, maar sinds een jaar of drie verzorgt Mike ook de copy. Een van de eerste projecten waarin we nauw samenwerkten met beeld en copy was een complexe video voor Cosun Beet Company en Avantium. Ze maken uit suiker glycolen die gebruikt kunnen worden als grondstof in plaats van aardolie voor het maken van onder andere composieten en plastics. Het was supercomplex voor zowel beeld als tekst. We hebben daar heel veel moeten sparren om de juiste vertaalslag te maken, maar het is gelukt en legde de basis voor vele vervolgproducties.
Welke kennis en kunde brengt Mike mee in jullie samenwerking?
Mike heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een art director die van alle markten thuis is, ook op het gebied van copy. Mike schrijft bijvoorbeeld het script of hij vertaalt het storyboard en script naar een voice-over tekst. Inhoudelijk weet hij heel veel en dat komt samen in een (voice-over) tekst.
Wat heb jij geleerd van de expertise van de ander?
Dankzij Mike denk ik steeds meer in een compleet plaatje. Copy en beeld moeten elkaar aanvullen. Als copy of beeld niks toevoegt, dan is het niet goed genoeg. Ik denk inmiddels veel na over de tekst en of het goed in balans is. De sfeer van tekst/voice-over, beeld en geluid moeten op elkaar aansluiten.
Typisch Mike…
Mike blijft zichzelf en collega’s uitdagen en vernieuwen. Als je ergens vastloopt, dan weet hij je vaak weer net even op een ander been te zitten zodat je verder kan. Hij geeft je vertrouwen en dat is heel fijn.
Wat zijn jouw tips voor een soepele samenwerking?
Korte lijntjes zijn super belangrijk bij complexe projecten! Spreek af op welke momenten je elkaar kan bereiken of ‘storen’.
Wat is de kroon op jullie samenwerking?
Mike: “Moeilijk kiezen, maar een mooi voorbeeld is de film voor VNG waarin we een blik in de toekomst geven voor Nederlandse gemeenten. De opdrachtgever had ons een verhaal van 6 A4-tjes aangeleverd met enorm veel inhoud en voorbeelden dat moesten we indikken zonder de essentie van het verhaal en te veel voorbeelden te verliezen. Uiteindelijk hebben we door een slim samenspel van voice-over, filmbeeld en animatie toch het complete verhaal kunnen vertellen in een film van ±5 minuten”
Suzie: “We hebben afgelopen jaar samen aan een film voor VNG gewerkt. Dat was een enorme klus en we hebben heel veel geschakeld. Uiteindelijk viel alles op zijn plek; inhoud, vertaalslag, concept, beeld en copy. Met een tevreden klant als resultaat.
Deel dit artikel
Meld je aan voor onze I-mailing
In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.