Meer items laden
 Je hebt het einde bereikt, probeer je zoekterm te verfijnen als je niet het gewenste resultaat hebt gevonden.
 Sorry, er zijn geen resultaten gevonden op deze zoekterm
Logo Imagro 30 jaar Imagro logo
Zoeken
12 augustus 2024

Hoera voor de Jeugd: Ellen Klein Koerkamp bouwt aan de toekomst van FrieslandCampina

 

Drie hoeraatjes voor de jongeren, want vandaag is het de Internationale Dag van de Jeugd! In dit kader spraken we met Ellen Klein Koerkamp, Specialist Jongerenwerk bij FrieslandCampina. Iedere dag zet zij zich met passie in voor melkveehouders in de dop. Het doel: jongeren bij de coöperatie betrekken én ondersteunen naar een toekomst vol mogelijkheden. De jeugd heeft tenslotte de toekomst!

Wie is Ellen?

“Ik ben Ellen Klein Koerkamp, boerendochter en werk inmiddels 12 jaar bij FrieslandCampina. De eerste 10 jaar was ik actief in de buitendienst, waar ik melkveehouders ondersteunde in district Twente. De afgelopen 1,5 jaar werk ik als Specialist Jongerenwerk. In deze rol begeleid ik jongeren binnen FrieslandCampina, organiseer ik activiteiten en ondersteun ik de jongerenraad en jongerencommissie.”

 

Waar kennen we elkaar van?

“Imagro faciliteerde in 2022 een tweetal workshops om aan de ambitie van FrieslandCampina Jongeren te bouwen. Deze startfase was belangrijk om na Coronatijd nieuwe energie en richting te vinden. We hebben strategisch nagedacht over wat belangrijk is in het jongerenwerk en hebben in de workshops met Imagro de bouwstenen neergezet. Een sterk fundament voor het huidige jongerenwerk. Ook hebben we samen een nieuw logo, een nieuwe slogan en een promotiefilm ontwikkeld. En sindsdien zijn we actiever geworden op social media en scholen zodat we jongeren bereiken op de plekken waar zij actief zijn.

 

Wat is jullie grootste uitdaging in het betrekken van jongeren?

“Een constante uitdaging is de doorstroom van jongeren. Elk jaar worden er jongeren 36 jaar en verlaten ze FrieslandCampina Jongeren, dus moeten we voortdurend nieuwe leden werven en zorgen voor een goede doorstroom. Het is daarvoor belangrijk dat we de nieuwe lichting jongeren in beeld hebben én dat we ze kunnen activeren om aan te malen. Dat vraagt om een goede balans. Je moet niet teveel pushen, maar er wel continue aandacht aan blijven geven. Daarnaast is er ook een generatieverschil tussen de jongste en oudste leden, wat de dynamiek beïnvloedt. Een ondernemer van 35 staat er heel anders in en vindt andere dingen interessant dan een 16-jarige. Dit is voor ons een mooie uitdaging en maakt het werk heel divers.”

 

Hoe zorg je ervoor dat jongeren betrokken blijven?

“Het spreekt misschien voor zich, maar het is belangrijk om jongeren activiteiten aan te bieden die ze interessant vinden én die ook gezellig zijn. We vragen hen regelmatig wat ze interessant vinden via enquêtes en proberen hen op meerdere fronten te betrekken op social media en regionale bijeenkomsten. In gesprek blijven gaan, weten wat er speelt en betrokken blijven is de sleutel tot succes.”

Ellen: “Ik krijg energie van de mooie uitdagingen die er liggen voor FrieslandCampina Jongeren.” 

Hoe ziet jullie samenwerking met jongeren eruit?

“Jongeren brengen nieuwe ideeën en energie. Door hen actief te betrekken in de jongerenraad, zien ze hoe de coöperatie werkt en ontwikkelen ze een sterk gevoel van betrokkenheid. Veel jongeren stromen door naar andere functies binnen de coöperatie, zoals de districtsraad. Dat brengt een mooi netwerk waar ze vaak heel hun leven contact mee blijven houden.

We proberen de jongeren mogelijk te betrekken bij de coöperatie. Zo is er altijd een hoofdbestuurder aanwezig bij de jongerenraad om de actualiteiten te bespreken. Daarnaast hebben we contact met directeuren van verschillende bedrijfstakken, wat helpt bij het opbouwen van een sterk netwerk.”

 

Welke uitdagingen zie je voor jongeren binnen de coöperatie en in de sector?

“Binnen de sector zijn er natuurlijk veel uitdagingen te noemen, zoals veranderingen in regelgeving en marktontwikkelingen. Specifiek voor jongeren binnen de coöperatie is het belangrijk om te zorgen dat ze goed geïnformeerd zijn en betrokken blijven bij besluitvorming. Als jongeren én als coöperatie dicht bij elkaar blijven en samen sterk staan.”

 

Welke geleerde lessen wil jij delen met anderen die jongeren willen activeren?

“Het belangrijkste is om in gesprek te blijven met jongeren en te weten wat er bij hen speelt. Zorg dat je activiteiten organiseert die aansluiten bij hun interesses en geef hen de ruimte om hun eigen ideeën en initiatieven in te brengen. En maak het zichtbaar! Zowel binnen de coöperatie als daarbuiten. Laat zien waar je mee bezig bent, bijvoorbeeld op social media. Om zo mensen te betrekken en betrokken te houden en het netwerk te vergroten. Je moet erin in blijven investeren om er ook uit te krijgen wat we voor ogen hebben.

We hebben in de afgelopen 2 jaar meer dan 1000 jongeren bereikt door regionale bijeenkomsten te organiseren. Hartstikke gaaf om te zien hoe dit netwerk groeit en zich verspreid. Dat is wel echt iets waar we trots op mogen zijn.”

 

Hoe zie je het jongerenwerk van FrieslandCampina over 10 jaar?

“Ik denk dat onze toekomst er meer hybride uit ziet, met meer focus op interesses en minder op leeftijd. Meer inspelen op de behoeften van jongeren en hen op verschillende manieren betrekken, zowel digitaal als face2face, regionaal én internationaal.”

Deel dit artikel

Meld je aan voor onze I-mailing

In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.