Altijd in beweging, altijd op weg naar Nieuwe Perspectieven
De wereld van Agri, Horti, Food & Leefomgeving staat aan de vooravond van immense veranderingen. Er spelen grote issues; de zorgtransitie - ons huidige zorgsysteem is onhoudbaar. Gezondheidskosten exploderen naar 140 miljard door de dubbele vergrijzing, lees meer ouderen en minder baby’s, en de zorg houdt 50.000 fte aan het werk om aan 451 externe regels te voldoen. De agri-transitie – bodem- en wateruitdagingen, geef boeren doelvoorschriften in plaats van middelvoorschriften, geef ze duidelijkheid en tijd. En de energie- en - jawel - natuur- en klimaat-transitie (en het daarmee gepaard gaande extreme weer). Dit zijn slechts vijf grote bewegingen.
De druk neemt toe, steeds meer mensen roepen om structurele vormen van verandering en vernieuwing. Ons voedselsysteem ligt onder vuur. Nederland lijkt te duur voor operational excellence en kostprijsverlaging. Dat is een race naar de bodem. Dat schreeuwt om transitie.
Op weg naar een duurzame wereld
Maar waar zijn we naar op weg? Welke ontwikkelingsrichtingen bieden perspectief op verduurzaming, in economische, ecologische en sociale zin? Versneld intensiveren naar een globale horizon? Vooruit naar vroeger, productie en consumptie op een extensieve lokale horizon? Maatschappelijke uitdagingen als klimaat, brede welvaart, obesitas, verspilling of verstedelijking zien als een innovatiespiegel? Er is geen eenduidig of eensluidend antwoord, zoveel is zeker.
Verlangen naar verandering en vernieuwing
Wat wel zeker is, is dat we – vanuit een Nederlandse bril – op weg zijn naar een meer duurzame wereld. Zo moeten in 2030 alle bedrijven in de agrifood klimaatneutraal en circulair zijn. En ja, onze agrifood- en leefomgevingswereld is toe aan veelkleurigheid en diversiteit.
Ik zie een zee van niches rondom een eiland van bulk. Van niet of, maar en. Van massa én maatwerk. Van maatschappij én markt. Van belangen én verlangen. Dit vraagt om een scherpe antenne en een brede creatieve ontdekkingstocht.
Veel biologen, agrofoodies en leiders in ons voedselsysteem zijn linksbreinigen. U weet wel, analytisch sterk. Ratio en IQ centraal. PowerPoints met diagrammen en pijlen. Alles kapot analyseren en doorkauwen tot er geen smaak meer in zit. ,,Nee. Het kan niet. Vinken. Reactief.’’ Wil je echt transitionele stappen zetten en markten veranderen dan heb je rechtsbreinigen nodig. Friskijkers, beelddenkers, mensen die iedereen enthousiast maken. Rasoptimisten. ,,Ja. Het kan wel. Vonken. Co-Creatie.’’
Een veranderende sector in een glazen huis vraagt telkens om een adaptief positiespel. Verkokerde sectoren hunkeren in mijn ogen naar nieuwe allianties, naar een andere structuur en cultuur. Naar andere verbindingen én handelingsperspectief.
Wenkend perspectief
Verandering en vernieuwing hebben een wenkend perspectief nodig. Uitdagende en kansrijke stippen aan de horizon. Dat vraagt om een meer holistische benadering. Als we de toekomst vanuit oude perspectieven aanvliegen missen we deze volledig. Daarom zijn wij de vreemde ogen in een sectorbekend gezicht. Imagro is telkens op zoek naar nieuwe kijkers. Een kijkwijzer op de lijn achter de horizon. Verre kijken en verder kijken.
Daarbij gaat het niet over innovatie, maar over innovators. Mensen met een andere blik, met een ondernemende houding, mensen die initiatief willen nemen, energie en beweging brengen en de schouders willen zetten onder de vraagstukken waar we voor staan. Imagro gaat daarvoor. Imagro, een inspirerende ploeg die zorgt voor beweging. Daarom, dezelfde naam, hetzelfde logo, dezelfde pay-off – al 10 jaar Nieuwe Perspectieven – maar… een andere beeldtaal. Dankjewel studio voor zo’n nieuwe adaptieve vormtaal in meerdere dimensies. Adaptief, zoals elk ecosysteem een lerend en levend organisme is, zo is Imagro ook (in) (een) beweging. Ja daar ben ik trots op 😉.
Deel dit artikel
Meld je aan voor onze I-mailing
In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.