Geschreven door Inge Smits
Meer weten over deze case?
Bij Imagro geloven we dat een sterke visie het fundament is voor een succesvolle strategie. In samenwerking met een brede groep betrokkenen hebben we met Delphy een intensief traject doorlopen om hun strategische koers richting 2030 te bepalen. Ons uitgangspunt? Wat je samen creëert, breek je niet zomaar af. Een gezamenlijke visie vormt de basis voor blijvend succes, waarbij iedereen op zijn/haar eigen manier kan bijdragen aan het gezamenlijke doel.
Strategie aanscherpen in een snel veranderende markt
De opdracht aan Imagro: help ons als toonaangevend internationaal tuinbouwadviesbureau met onze focus op onze belangrijkste domeinen in een concreet proces dat toekomstgericht is. Passend bij de nuchtere aanpakkersmentaliteit van Delphy, pakten wij deze handschoen graag op. Daarbij zorgde Imagro voor een strategisch stappenplan, de nodige dosis inspiratie én fun door middel van inspirerende locaties en teambuilding voor het voltallige MT.
We startten bij Imagro met het in kaart brengen van de huidige context. Door gesprekken te voeren met zowel interne als externe stakeholders, onderzochten we de krachten en kansen van Delphy. Trends in de plantaardige sectoren en inzichten van buitenaf gaven ons waardevolle input en discussies voor de tweede sessie.
Met de resultaten van de analyse zijn we in een werksessie aan de slag gegaan. Locatie: Cosun Beet Company in Dinteloord, Planet Beet wel te verstaan, de experience ruimte van de Reis van de Biet. Samen met het kernteam van Delphy hebben we hier de strategie bepaald, inclusief concrete doelen. Co-creatie stond centraal, waarbij we gebruikmaakten van het principe ‘the answer is always in the room’.
Met de visie en de strategie helder voor ogen, hebben we samen de tanden gezet in werksporen en routes naar de visie en stip aan de horizon. Dit deden we op de Hatchtech Campus, een inspirerende plek in Veenendaal. Hier verdeelden we het kernteam in themagroepen en stelden concrete (SMART) subdoelen op voor de komende jaren.
In de laatste fase – op het demo-bedrijf van Lely - richtten we ons op de implementatie. We hebben met elkaar een gedetailleerd plan opgesteld: wie doet wat en wanneer? Met dit actieplan in handen weet Delphy precies welke stappen ze de eerste jaren moeten nemen om hun ambitie waar te maken.
Naast het kernteam van Delphy en Imagro hebben we ook een interne spiegelgroep ingezet. Deze groep, bestaande uit young professionals en opinieleiders binnen Delphy, gaf waardevolle feedback en hielp bij het scherpstellen van de strategie. Zo zorgden we ervoor dat de visie breed gedragen wordt binnen de organisatie.
Jacco van der Wekken, algemeen directeur van Delphy: “Het resultaat van dit traject is Plan(e)t 2030: Imagro heeft ons geholpen met een duidelijke visie op de toekomst, een stip aan de horizon, vertaald naar concrete doelen en een uitvoerbaar actieplan voor de eerste 1000 dagen. Door deze zorgvuldige aanpak heeft Delphy nu niet alleen een nieuwe strategie, maar ook een goede houvast om op te acteren en waar nodig bij te sturen.”