Geschreven door Lotte Thielen
Meer weten over deze case?
De toeristische overstappunten in Noord-Limburg zijn in een nieuw jasje gestoken en omgetoverd tot eikpunten. Deze eikpunten zijn gebundeld in Eikpunt Limburg. Op deze locaties zijn imposante kunstwerken en unieke verhalen te vinden, die tot stand gebracht zijn in samenwerking met nabijgelegen horecaondernemers. Imagro ontwikkelde een marketingcommunicatieplan én zorgde voor de uitrol hiervan.
Het landmark “eikpunt Limburg” is een verbeelding van het Limburgs DNA, en verwijst naar de prachtige natuurgebieden die dit mede vormgeven. In het eikenblad, dat in de ronde opening van de gele pointervorm geplaatst is, herkennen Limburgers de eerste zin van het Limburgs volkslied: “Waar in ’t bronsgroen eikenhout, ’t nachtegaaltje zingt…”
Doordat de pointervorm gedragen wordt door een cortenstalen stam, vormt zich een eikenboom. Ofwel, een “Eikpunt” dat met de uiteenlopende stroken ijzer waaruit de stam bestaat, de weg naar het magische Limburgse landschap opent.
Het landmark is ontworpen door de Limburgse beeldend kunstenares Désirée Tonnaer.
De eikpunten dienen als startlocaties voor wandel-, fiets- en ruiterroutes door Noord-Limburg. Met dit project is er aandacht voor de waarde en impact van het project rondom het routenetwerk in Limburg. Op deze manier wil de provincie recreanten en (dag)toeristen laten kennismaken met de diverse (natuur en cultuur) parels die Noord-Limburg rijk is. Bovendien zorgt een goede spreiding van bezoekers over de verschillende startpunten ervoor dat de natuur minder belast wordt, terwijl drukbezochte plekken ontlast worden.
Om het doel te bereiken organiseerden we twee ondernemerssessies waarin verhalen per eikpunt werden verzameld en gekoppeld. Deze verhalen, vaak in de vorm van mythen, sagen of legendes, werden de basis voor de uitrol van diverse visuele communicatiemiddelen:
Daarnaast hebben we SEA en social mediacampagnes opgezet tijdens de lancering van de eikpunten om extra zichtbaarheid te genereren én is er een landingspagina’s ontwikkeld binnen het provinciaal toeristisch platform InLimburg.com.
Bij de uitvoering van dit project waren meerdere gemeenten en partners betrokken en ook lokale ondernemers speelden een belangrijke rol in het succes van het project.
De opening van het eerste eikpunt was een succes. Bekijk hier de video:
De lancering van Eikpunt Limburg start in Noord-Limburg, met het oog op een verdere uitrol binnen Limburg. Hiermee willen we samen met de provincie Limburg een compleet netwerk van eikpunten creëren dat de regio aantrekkelijker maakt voor o.a. recreanten en toeristen.