Geschreven door Paul Houtepen
Meer weten over deze case?
Waar de boer zijn glooiende akkers bewerkt en de bakker met trots zijn ambachtelijke broden bakt. Waar de fruitteler zijn fruit plukt en verwerkt tot vloeibaar goud… Van kaasboer, champignonkweker, spelt teler tot wijnproducent… In deze regio verbouwen, telen, oogsten, verwerken en verkopen gedreven vakmensen met trots hun verrukkelijke producten van het Limburgse land. Maar hoe kun je deze unieke producten en gedreven ondernemers nog meer op de kaart zetten? Hoe kunnen we de keten nog verder inkorten en regionale producten dichter bij de consumenten brengen? Hoe kunnen we een slag maken in duurzaamheid en lokale ondernemers ondersteunen? Het antwoord: een regionaal Voedselsysteem Limburg.
De eerste initiatiefnemers waaronder Bebright en de Rabobank hebben gezamenlijk de ambitie geformuleerd om een proactieve beweging en samenwerkingsverband in de regio op te tuigen waarin met respect voor mens, dier, milieu en landschap wordt gehandeld en waarin nutriëntrijke en smaakvolle producten uit deze eigen regio worden afgezet tegen een eerlijke en transparante prijs voor alle partijen in de keten. In eerste instantie voor Zuid-Limburg met mogelijkheid tot opschaling naar heel Limburg.
In opdracht van de initiatiefnemers mocht imagro aan de slag om te toetsen of dit aansluit bij de behoefte van consumenten? Of er daadwerkelijk een markt is voor een regionaalvoedselsysteem in Zuid-Limburg? En wat hiervoor de beste introductie strategie is? Dit alles hebben we samengevat in een marketingplan met route-to-market strategie waarna we ook het logo en de communicatiemiddelen voor het Limburgse smaakzegel en voedselsysteem hebben opgeleverd.
Na een succesvolle introductie in Zuid-Limburg in 2021, heeft Imagro middels een nieuw marktonderzoek gekeken naar de mogelijkheid om dit op te schalen naar een regionaal voedselsysteem voor heel Limburg.
Uit marktonderzoek en marketingplan blijkt een groot potentieel te zijn een Limburg breed voedselsysteem. Het ondersteunen van de lokale ondernemers, duurzaamheid en verkrijgbaarheid van regionale producten zijn daarbij de belangrijkste uitgangspunten. Op basis hiervan is in januari 2024 het Regionaal Voedselsysteem Limburg gelanceerd.
Een belangrijke voorwaarde voor consumenten bij het kopen van deze producten is dat deze duidelijk herkenbaar als Limburgs streekproduct met hetzelfde label te koop zijn. Op basis hiervan heeft Imagro de opvallende gele smaakzegel met herkenbare Limburgse landschappen ontwikkeld. Zo herkent de inwoner en toerist de speciale verbinding met de regio en krijgt de leverancier extra aandacht en verkoopkracht.
De impact van het Regionaal Voedselsysteem Limburg gaat verder dan producent, leverancier en consument. Het stimuleert lokaal ondernemerschap en zorgt voor werkgelegenheid in de agrarische sector. Het verbindt mensen en regio’s en draagt bij aan het behoud van het kenmerkende Limburgse landschap en biodiversiteit waar zij zo trots op zijn. Bezoekers aan deze bourgondische trekpleister komen ervoor terug.