Meer items laden
 Je hebt het einde bereikt, probeer je zoekterm te verfijnen als je niet het gewenste resultaat hebt gevonden.
 Sorry, er zijn geen resultaten gevonden op deze zoekterm
Logo Imagro

Regionaal voedselsysteem Limburg

Voedseltrots uit het zuiden
Lees meer

Het leven is goed in het Limburgse land

Waar de boer zijn glooiende akkers bewerkt en de bakker met trots zijn ambachtelijke broden bakt. Waar de fruitteler zijn fruit plukt en verwerkt tot vloeibaar goud… Van kaasboer, champignonkweker, spelt teler tot wijnproducent… In deze regio verbouwen, telen, oogsten, verwerken en verkopen gedreven vakmensen met trots hun verrukkelijke producten van het Limburgse land. Maar hoe kun je deze unieke producten en gedreven ondernemers nog meer op de kaart zetten? Hoe kunnen we de keten nog verder inkorten en regionale producten dichter bij de consumenten brengen? Hoe kunnen we een slag maken in duurzaamheid en lokale ondernemers ondersteunen? Het antwoord: een regionaal Voedselsysteem Limburg.

Van Ambitie naar introductie

De eerste initiatiefnemers waaronder Bebright en de Rabobank hebben gezamenlijk de ambitie geformuleerd om een proactieve beweging en samenwerkingsverband in de regio op te tuigen waarin met respect voor mens, dier, milieu en landschap wordt gehandeld en waarin nutriëntrijke en smaakvolle producten uit deze eigen regio worden afgezet tegen een eerlijke en transparante prijs voor alle partijen in de keten. In eerste instantie voor Zuid-Limburg met mogelijkheid tot opschaling naar heel Limburg.
In opdracht van de initiatiefnemers mocht imagro aan de slag om te toetsen of dit aansluit bij de behoefte van consumenten? Of er daadwerkelijk een markt is voor een regionaalvoedselsysteem in Zuid-Limburg? En wat hiervoor de beste introductie strategie is? Dit alles hebben we samengevat in een marketingplan met route-to-market strategie waarna we ook het logo en de communicatiemiddelen voor het Limburgse smaakzegel en voedselsysteem hebben opgeleverd.

Voedseltrots uit het zuiden

Na een succesvolle introductie in Zuid-Limburg in 2021, heeft Imagro middels een nieuw marktonderzoek gekeken naar de mogelijkheid om dit op te schalen naar een regionaal voedselsysteem voor heel Limburg.

Uit marktonderzoek en marketingplan blijkt een groot potentieel te zijn een Limburg breed voedselsysteem. Het ondersteunen van de lokale ondernemers, duurzaamheid en verkrijgbaarheid van regionale producten zijn daarbij de belangrijkste uitgangspunten. Op basis hiervan is in januari 2024 het Regionaal Voedselsysteem Limburg gelanceerd. 

Smaak van de streek

Een belangrijke voorwaarde voor consumenten bij het kopen van deze producten is dat deze duidelijk herkenbaar als Limburgs streekproduct met hetzelfde label te koop zijn. Op basis hiervan heeft Imagro de opvallende gele smaakzegel met herkenbare Limburgse landschappen ontwikkeld. Zo herkent de inwoner en toerist de speciale verbinding met de regio en krijgt de leverancier extra aandacht en verkoopkracht.

De kracht van het voedselsysteem

De impact van het Regionaal Voedselsysteem Limburg gaat verder dan producent, leverancier en consument. Het stimuleert lokaal ondernemerschap en zorgt voor werkgelegenheid in de agrarische sector. Het verbindt mensen en regio’s en draagt bij aan het behoud van het kenmerkende Limburgse landschap en biodiversiteit waar zij zo trots op zijn. Bezoekers aan deze bourgondische trekpleister komen ervoor terug.

Geschreven door Paul Houtepen

Meer weten over deze case?

Neem contact met mij op

Ontmoet het team

Bart
Marèl
Mike
Paul
Roel

Ook interessant

Samen werken aan een heldere toekomst

Plan(e)t 2030 - strategietraject Delphy

Een passende thuishaven voor een toekomstbestendige visserijsector

Visserij Ontwikkel Plan

Verduurzaming van de melkveehouderij

Dutch Dairy Challenge

Een blue zone aan de oevers van de Maas in Afferden en Vierlingsbeek

Burgerparticipatie-traject

Een verantwoordelijke samenleving plant bomen, waarvan ze zelf niet meer in de schaduw zal zitten.

Het participatieplan Regionaal Landschap De Maasduinen

Zo laten we zien dat Nederland leidend is in high-tech tuinbouw

I-Grow Paviljoen

Building Thriving Businesses

GreenV

Verbindende eikpunten: recreatie en toerisme in Noord-Limburg

Eikpunt Limburg

Complete communicatie over complexe materie

FrieslandCampina

Cosun brengt haar strategie tot leven met verhalen

Cosun