Disrupt the system
Dit jaar bestaat de term ‘unicorn’ 10 jaar. Unicorns zijn start-ups die binnen 10 jaar meer dan 1 miljard euro waard zijn. Digitale trends en algoritmes, blazen unicorns in de platform-economie de wind in de zeilen. Het grootste taxi-bedrijf van de wereld heeft geen eigen taxi's, de grootste ‘air’ in B&B's heeft geen enkele B&B in eigendom, de grootste maaltijdbezorger heeft geen eigen restaurants of koks. En de grootste leveranciers van verse groenten ... blijven de keten volrijden en vliegen met verse groenten en fruit.
Race naar kostprijsbodem
In dat licht bezien is het raar dat de tuinbouw nog niet gedisrupt is. Vertical farming leek die kant even op te gaan met de stap naar autonoom telen met als voorbeeld Infarm, funded in Berlijn voor 1 miljard. Maar de valley of death is diep en lang, en de financiële polsstok net iets korter om naar de overkant te springen.
De race naar de kostprijsbodem en daarmee de commodity-trap (het feit dat je bij anonieme producten slechts kunt concurreren op prijs of op relatie) winnen het nog van het disruptie-monster.
Groene apotheek
Hoe mooi zou het zijn als we vanuit een collectief verlangen wel een Airbnb kunnen creëren voor die voedingstuinbouw. Een groene apotheek, waarde toevoegen en ambitie tonen. Ons voedselsysteem op zijn kop zetten zoals disruptor Michiel Muller dat deed met Tango en Route Mobiel. Hij disrupt nu de bestaande retail in Europa met PicNic, een disruptie waarin hij een hele lange financiële polsstok nodig heeft.
Regio en Groei
Momenteel zijn we betrokken bij diverse disruptors in de dop die vanuit Behoefte via Belofte de sprong naar Bewijs maken. Geloof je erin dat elk aanbod zijn eigen vraag creëert of andersom? Stel je eens voor dat we in 10 jaar tijd 1,5 miljoen bewuste consumenten in een markplaats krijgen voor de tuinbouw. Regionaal georganiseerd. Consumenten massaal gekoppeld aan regionale producenten. Regio en Groei zijn niet voor niets dezelfde letters. Fair price voor een fair planet op sociaal maatschappelijk gebied. Eerlijk verdienvermogen. Dat zou mijn droom zijn voor de Nederlandse tuinbouw.
Feeding & greening
Disruptie ligt op de loer. Het aantal unicorns in Nederland is heel dun, in de tuinbouw bestaan ze niet. Als we gaan denken, denk dan in het groot. En natuurlijk is ‘groot’ niet alleen maar ‘beter’. Maar… bedrijven die meer dan 1.000 miljard (!) waard zijn, zitten louter en alleen in Amerika en China. Hulde daarom voor de Nederlander Thomas Plantenga, hij wil met Vinted 100 miljard waard worden. Kunnen we dat niet combinatorisch innoveren met de eerste Nederkatoen die G-Star nu heeft ontwikkeld in samenwerking met Wageningen-UR in Bleiswijk. Nog klein maar fijn wetende dat een spijkerbroek 10.000 liter water nodig heeft, in Nederland 8000 liter. Het is prematuur, maar toch. Als we niet uitkijken wordt Europa een museum. Laten we daarom praten over impact maken. Feeding & greening als één van de belangrijkste economische factoren in Nederland koppelen aan thema's zoals gezondheid en geluk, technologie, algoritmes, voeding op recept, carbon footprint, ruimte gebruik (lokaal), arbeid en economische groei. In de wereld van de producent zijn we nog even wereldkampioen. Nu nog in de wereld van de consument. Dáár ligt de waarde.
Deel dit artikel
Meld je aan voor onze I-mailing
In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.