Hoeden & Helpen
Het zit erop. Mijn eerste maand bij Imagro. Na een fijn afscheid van AgriFood Capital mocht ik Den Bosch verruilen voor Ottersum. Dat voelde als een warm bad. Niet eentje waar je eerst de teen in het water moet steken. Nee, de gevoelstemperatuur in een team van gemotiveerde professionals in de wereld van Agri, Horti. Food en Leefomgeving voelde direct goed. Mensen die veel waarde hechten aan ondernemerschap, innovatie en samenwerking. In die zin hebben beide organisaties veel met elkaar gemeen.
De overstap brengt voor mij ook nieuwe aspecten met zich mee. En daar was het mij om te doen. Imagro werkt vanuit het samenspel tussen strategie en creatie. Onze belofte is dat we nieuwe perspectieven bieden vanuit de overtuiging dat mensen en organisaties in beweging komen wanneer zij nieuwe perspectieven zien. Nieuwe perspectieven op groei, duurzaamheid, gezondheid, verdienmodellen en vooral… waardering.
Zelf kiezen
Dit onderscheidt koplopers van hen die wachten op anderen; overheid, het beleid, de keten of wie dan ook. Niet wijzen naar de ander, maar zelf kiezen. Die zelf hun nieuwe perspectief in de praktijk brengen. Ondernemers die weten waar ze mee bezig zijn en veel (pro-)actiever zijn dan op het eerste gezicht lijkt. Imagro-collega Martin Scholten pleitte deze maand, vanuit de beoordelingscommissie Investeringsfonds Duurzame Landbouw, om deze groep nu eens echt serieus te nemen. Zij creëren door hun ondernemerschap en innovatief vermogen het nieuwe perspectief waar de sector om vraagt. Wat zij vragen zijn overheden die ‘hoeden en helpen’. De overheid als hoeder van maatschappelijke randvoorwaarden vanuit duurzaamheid en gezondheid. Maar ook overheden die helpen. Door het bieden van experimenteerruimte, te investeren in kennis, onderzoek en innovatie, of co-financiering. Dat is het perspectief waar de sector op zit te wachten. Hoeden en helpen in plaats van bedenken en voorschrijven.
Ik sta aan de kant van de vernieuwers. Daar komt de creatieve kant van Imagro goed bij van pas. Want wanneer je nieuwe perspectieven letterlijk zichtbaar kunt maken, een vorm of een taal kunt geven, helpt het de koplopers om volgers te krijgen en samenwerkingen op te zetten. Om met de kracht van imagineering en verbeelding uiteindelijk impactvol te worden.
Zo ging ik in mijn eerste Imagro-maand in gesprek over innovatie en daarmee het perspectief van ondernemers in het veenweidegebied, de Nederlandse akkerbouw, de Limburgse tuinbouw, de Achterhoek en in het Land van Cuijk. Het ging over strategie, creatie en realisatie, over cross-overs zoals technologie, data, ict en logistiek. Eigenlijk gaat het altijd over de omgeving waarin deze ondernemers opereren, die ondernemerschap, innovatie en samenwerking stimuleert. Context geeft betekenis. Geven om omgeving dus. Dat noemen we een innovatie-ecosysteem. Dát is mijn domein. Mijn nieuwe perspectief is het combineren van strategie en ecosysteembenadering voor ondernemerschap en innovatie. Gebouwd op de fundamenten van mijn kennis en expertise in combinatie met 30 jaar ervaring in strategie en creatie vanuit Imagro.
"Laten we aan de slag gaan. Om nieuwe perspectieven aan te jagen, te ontdekken, te enthousiasmeren, te activeren, te ontwikkelen, te verbinden, te verbeelden en vorm te geven. Werkwoorden die een kans in werkkleren vormen. Het gaat per slot van rekening om ons voedsel."
Deel dit artikel
Meld je aan voor onze I-mailing
In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.