Is ChatGPT Search de Google Search rivaal?
Sinds 31 oktober heeft ChatGPT Search gelanceerd. Eindelijk, na de aankondiging begin dit jaar, de Google search rivaal. Om meteen fanatiek te starten, heb ik de adresbalk in Chrome aangepast zodat hij niet meer naar Google gaat, maar naar ChatGPT Search.
Als ik eerlijk ben is het even wennen dat ChatGPT niet altijd 10 resultaten geeft die net zoals Google/Bing direct in beeld staan. ChatGPT Search geeft bij een vraagstelling als zoekopdracht eerder direct antwoorden met bronvermelding. Doorklikken op deze bronnen kan, maar ik merk dat ik dan vaker doorvraag in GPT.
Bij sommige andere zoekopdrachten, zoals naar restaurants in de regio, komen er wel vaker duidelijke koppen van het aanbod. Hier is mijn klikgedrag dus iets hoger.
Maar wat gebeurt er in Google Analytics?
Met deze ontwikkeling ben ik benieuwd of ik al verschil zie in websitestatistieken. Bijvoorbeeld minder bezoekers of andere landingspagina’s die bezocht worden. Bij de websites die wij beheren zie ik hier nog geen verandering in bezoekersaantallen. Wel zien we ChatGPT als kanaalbron. Maar wat niet is, kan uiteraard komen. Ook zeker met de AI-aankondigingen van Apple die nog naar de EU moet komen. Dus blijf alert.
Optimaliseren voor ChatGPT Search?
Met de opkomst van AI-gestuurde zoekresultaten zoals ChatGPT Search, wordt brede SEO-optimalisatie steeds belangrijker. Kijk naast Google ook eens hoe Bing (deze voedt ChatGPT) je website heeft geïndexeerd en wat is daar je ranking?
Ga in de techniek van je website ook goed met gestructureerde data om. Hiermee help je AI’s om je content beter te begrijpen en zichtbaar te maken als bron.
In de toekomst is het wellicht mogelijk en interessant een content API te bouwen, om jouw informatie gestructureerd en up-to-date aan te bieden aan AI-systemen. Hiervoor zijn nu nog geen duidelijke richtlijnen, maar er wordt wel over gesproken.
Hoewel traditionele clicks kunnen afnemen, bouw je met deze optimalisaties autoriteit op door aanwezig te zijn in ChatGPT.
Deel dit artikel
Meld je aan voor onze I-mailing
In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.