Meer items laden
 Je hebt het einde bereikt, probeer je zoekterm te verfijnen als je niet het gewenste resultaat hebt gevonden.
 Sorry, er zijn geen resultaten gevonden op deze zoekterm
Logo Imagro 30 jaar Imagro logo
Zoeken
9 augustus 2024 door Roger Engelberts

Ondernemerschap en communicatie in het familie-bedrijf

 

Ondernemerschap in het familiebedrijf staat voor ons voor ANNACANA. ANNA-WAT? ANNACANA, een afkorting;

Altijd Navragen, Niks Aannemen, Continu Aanpassen & Nooit Afwachten. Vooral die twee laatste vormen in het familiebedrijf de crux. Want ‘euh ja, familie, dus fluwelen handschoentjes en mantel der liefde, want we willen – zeker in het katholieke zuiden – de lieve vrede bewaren’ enne ’we blijven familie, dus euh, wat niet weet dat niet deert’.

Familie, die krijg je niet, die heb je. Dus…, zaken aanpassen ligt gevoelig. Maar als je je niet continu aanpast overleef je het niet. En als je afwacht, ben je altijd te laat. Ga daarom op de voorvoet staan, ben pro-actief en transparant. Daar krijg je nooit spijt van.

Wat stimuleert?

  1. Kies ondernemende jonge mensen om je heen, die beter zijn dan jezelf. Test ze vooraf, geef ze verantwoordelijkheid en vrijheid. Gouden combi.

  2. En werk daarbij stap voor stap. Kleine stapjes. Denk groot, start klein.

  3. Knip negativiteit bij de wortel af.

  4. Praat niet over cultuur of veranderen. Het woord veranderen is bij voorbaat fout, mensen willen vaak niet veranderen. Dat komt nog voort uit ons reptielenbrein… bij gevaar kunnen we bevriezen, vluchten of vechten. Veranderen wordt geassocieerd met gevaar… Mensen willen al helemaal niet veranderd worden. Gebruik daarom andere taal. Ander werk-woord. Praat over ontwikkelen. In veranderen zit de ander. In ontwikkelen de ik. Iedereen wil ontwikkelen, iedereen is voor de toekomst. Dus let’s go. Lead by example.

Wat zijn valkuilen?

  1. Leer amen zeggen of nog liever; leer samen zeggen: samen Afspraken maken En Nakomen. Leer met elkaar praten en maak hierover duidelijke afspraken. De oud-aandeelhouder met een wens om als adviseur betrokken te blijven, vervalt vaak in ‘’wachten tot er gebeld wordt’’. Hoe kinderachtig ook, doe dit niet maar faciliteer dat er op duidelijke momenten gepraat wordt over de Roze Olifant in de kamer.

  2. Manage dus het verwachtingspatroon en maak dus kaders waar je op terug kan vallen door verwachtingen goed af te stemmen.

  3. Een gebrek aan communicatie is de derde valkuil. Praten we echt? Luisteren we echt? Of komt er alleen geluid uit? Dit moet je als familie leren. Veel families moeten de stap maken van praten (ofwel tijdens de vakantie of aan tafel) richting een zakelijke communicatie en dat is fundamenteel anders.

Het belang van mindset

Mindset + Verdienmodel = Succes!! Mindset is alles. Ga uit van Het Kan Wel. Als je ouder wordt krimpen je hersenen. Je wordt minder onbevangen, risicomijdend. Vindt het lastig om uit ingesleten patronen te stappen. En je weet het: Minds are like parachutes. They only function when open!

Definieer betrokkenheid bij het familievermogen en het familiebedrijf. Ja, dat zijn wel degelijk twee verschillende dingen. Voorkom ‘ja’, of ‘ja graag’ vragen en antwoorden. Kom bij de daadwerkelijke intrinsieke motivatie, wat beweegt mensen? Zeker in het familiebedrijf.

De processtappen

  1. Zo’n proces kun je niet alleen. Je hebt al gauw iemand dichtbij nodig die met lef opereert en toekomstgericht denkt. Hiervoor is externe begeleiding wenselijk voor iemand die generatie-overstijgend denkt. Vreemde Ogen Dwingen. Kortom een adviseur die niet alleen zegt wat er aan de hand is maar ook stuurt in wat je hieraan kan doen. Vervolgens dit ook nog bewaken met een SMART actieplan om ook daadwerkelijk tot acties / daden en realisaties te komen.
  2. Verandering komt vaak van buiten. Start een eventueel nieuw verdienmodel al dan niet met familie buiten je bedrijf. Dan wordt het niet van binnenuit gekannibaliseerd. Kies voor quick wins, dat geeft geloofwaardigheid en enthousiasme. Vier mijlpalen, immers daar hang je de slingers aan op. Vier dus echt elke stap voorwaarts. En incorporeer daarna pas je nieuwe start up als succesformule in het bedrijf en laat het de bestaande business positief besmetten.     
  3. Als ondernemers in een familiebedrijf en als voormalig lector co-creatief ondernemerschap aan de HAS Hogeschool ervaren wij ondernemerschap als een volcontinue ‘school of life’. Het blijft voor iedereen een lerend en levend eco-systeem wat de onderneming van de toekomst móet zijn. Wij hebben alle fouten gemaakt die je kan maken, daar leren we van, want ja FAIL staat voor First Attempt In Learning. Wie geen fouten maakt, maakt meestal niets. Het was – en is nog steeds - een Bumpy Ride, maar we hadden al die lessen voor geen goud willen missen.

Geschreven door Patrick Lambrechts, Ondernemer en partner bij Bol Adviseurs, en Roger Engelberts, Creatief ondernemer Imagro en voormalig Lector co-creatief ondernemerschap HAS Hogeschool.

Deel dit artikel

Meld je aan voor onze I-mailing

In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.

Ook interessant

Visserij Ontwikkel Plan

Een passende thuishaven voor een toekomstbestendige visserijsector

Dutch Dairy Challenge

Verduurzaming van de melkveehouderij

Burgerparticipatie-traject

Een blue zone aan de oevers van de Maas in Afferden en Vierlingsbeek

Het participatieplan Regionaal Landschap De Maasduinen

Een verantwoordelijke samenleving plant bomen, waarvan ze zelf niet meer in de schaduw zal zitten.

I-Grow Paviljoen

Zo laten we zien dat Nederland leidend is in high-tech tuinbouw

GreenV

Building Thriving Businesses

Eikpunt Limburg

Verbindende eikpunten: recreatie en toerisme in Noord-Limburg

FrieslandCampina

Complete communicatie over complexe materie

Cosun

Cosun brengt haar strategie tot leven met verhalen

Programmabureau KRW-DHZ

Actie in de Taxi!