Van A naar B Corp? Begin bij jezelf!
‘Verbeter de wereld, begin bij jezelf’. Dat is wat ik vroeger vaak naar mijn hoofd geslingerd kreeg. Het grote verschil tussen toen en nu? Toen was ik te jong en onwetend om écht te begrijpen wat de betekenis van die opmerking is. ‘Hoezo begin bij jezelf?’, ene oor in, andere oor uit. Nu mag ik mezelf - met enige trots - B Corp expert noemen binnen Imagro. Althans, de light versie dan, want ik weet hoe je een B Corp certificaat kan verwerven en ik weet wél dat het vooral gaat over bewustwording van je eigen daden. Doendenken noem ik het.
Wat is B Corp?
Het woord B Corp staat voor ‘Benefit Corporation’. Met deze certificering laat Imagro zien dat we het als bedrijf belangrijk vinden om niet alleen financiële waarde, maar ook waarde voor mens en milieu na te streven. In een tijd waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt, is dat natuurlijk waardevol. Wereldwijd zijn er ca 7.500 bedrijven met een B corp certificering, waarvan ca 650 Nederlandse bedrijven. Deze bedrijven gebruiken hun ‘business as a force for good’. Ze zijn purpose-driven, geven significant om hun omgeving en toekomstige generaties en creëren voordelen voor alle stakeholders, niet alleen aandeelhouders.
Een betere wereld hoeft niet moeilijk te zijn
In het voorjaar van ’23 werd mij gevraagd om uit te zoeken of Imagro in aanmerking kon komen voor het B Corp certificaat. We hebben het namelijk dagelijks over duurzaamheid, maar het tastbaar maken van onze eigen positieve bijdrage of juist onze tekortkomingen ontbrak. B Corp helpt je realiseren dat duurzaamheid niet altijd moeilijk hoeft te zijn. Het is een tool die helpt inzichtelijk te maken wat je eigenlijk al heel goed doet maar vooral ook waar nog veel verbetering mogelijk is. En tjsa, inzicht geeft uitzicht.
De 5 velden van impact
Om het B Corp certificaat te behalen moet je als organisatie aan hoge normen voldoen op vijf impactvelden: duurzaamheid, samenleving, collega’s, klanten en manier van organiseren (governance). Het zijn eigenlijk de 3 P’s van volhoudbaarheid; people, planet, prosperity. Hoewel we bij Imagro elkaar vooral inspireren op drie andere P’s: passion, pleasure en pride.
Duurzaamheid is een mooie uitdaging in de breedste zin van het woord. Wat ik mooi vind aan B Corp is dat je door deze impactvelden eigenlijk iedereen, en zeker de thema-verantwoordelijke personen, aanhaakt binnen je organisatie. Duurzaamheid is niet ‘de zesde deur rechts’. Duurzaamheid in B Corp termen is integraal kijken en het laten uitzakken in het bedrijf, bottom up, breed gedragen. Voor mij gaaf om te zien dat de eerste momenten van bewustwording positief inslaan.
Nu, een half jaar na het behalen van het certificaat leeft duurzaamheid meer binnen Imagro dan voorheen. Zowel intern, mensen stellen elkaar vragen: “helpt het op 1 of meer van de 5 velden waar we impact willen maken?”, als extern: “als we met deze klant of dit vraagstuk van start gaan, helpt ons dat dan om onze missie (impact maken op het verduurzamen van voedselsystemen) en B Corp focusdoelen sneller te behalen?”.
Duurzaamheid leeft
Lekker cliché maar het draait echt om bewustzijn. Oftewel Bewust Zijn. Ga uit de ‘praatstand’ en in de ‘doestand’. Breng in kaart waar jíj iets kunt bijdragen aan een betere wereld. B Corp heeft Imagro daar enorm bij geholpen. Natuurlijk is het behalen van het certificaat een mooi schouderklopje maar daarna begint het pas echt. Het aangaan van de uitdagingen op de gebieden waar het nog beter kan is vooral ook heel leuk!
Wil je meer weten over B Corp of sparren over hoe je de B Corp status kunt bereiken? Ik help je graag!
Deel dit artikel
Meld je aan voor onze I-mailing
In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.