Wake up before you go go
Rob Baan zei het netjes tegen Yvonne Jaspers; al 50 jaar spelen we de absolute World Champions League in innovatie en productie. Tegelijk bungelen we maatschappelijk gezien onderaan het rechterrijtje als het gaat om communicatie en reputatie.
Kunnen we het dan nooit goed doen? Telkens laten we anderen ons vertellen wat onze problemen zijn. En zitten we daarmee upfront in de verdediging. Mijn pleidooi is om dat om te draaien. Zelf op de voorvoet gaan staan met een aanvalsplan.
Toegevoegde waarde
Na ‘Lubachs’ stop met het bloemetje (de kans: 100% schone bloemen met de laagste footprint van de wereld, carbon is the new currency) en ‘Klaas Knot’s’ (DNB) opmerking over de lage toegevoegde waarde hebben we nu het ‘Wilders’ issue rondom laagwaardige arbeid(smigranten) en ‘RijkZwaans Ben Taxs’ opmerking in het FD dat we meer aan imago moeten doen (Ik Moet Altijd Goed Ondernemen). Als klap op de vuurpijl zette vier weken geleden Volkskrant’s columnist Frank Kalshoven de land- en tuinbouw bij het huisvuil, want volgens hem zijn we geen dragende economische factor met slechts 1,4% van het BBP (= optelsom van alle inkomens in een jaar worden verdiend). Iets wat echte impact op onze economie en toegevoegde waarde de plank volledig misslaat.
Mijn oproep; hoe gaan we de tuinbouw transformeren van tolereren via accepteren naar waarderen. Waarderen van voedsel en voedselproducenten. Hoe worden we weer nr. 1? Het is de hoogste tijd om alle maatschappelijke issues die we op ons af zien komen:
- Pro-actief te arresteren en te vertalen naar een concreet en hard nationaal aanvalsplan waardoor we weer onderscheidend worden.
- Die strategie te wijzigen van hard en moet naar hart en moed.
- Niet langer de WC-Eend uit te hangen en te blijven papagaaien dat we het wél goed doen (“we zullen het nog een keer uitleggen”).
- Van Kom in de Kas (incrowd) naar Kom uit de Kas gaan. Ben dus op de plek in het hart van het debat. Beweeg je naar het stille midden, de stilzwijgende welwillende meerderheid. Het debat waar het issue benoemd en geframed wordt. Ja, vaak is dat vanuit een Randstedelijk perspectief.
- Niet op een eiland blijven zitten als (glas)tuinbouw maar samen met de brancheorganisaties, de relevante spelers één blok vormen over voeding en groen, uiteindelijk Gezondheid en Geluk. Een nieuw collectief met een daadkrachtige uitvoeringsorganisatie kan de nieuwe hand naar Den Haag wijzen op iets waar ze momenteel behoefte aan hebben, een scherp kompas. Want de route is zoek. Sterker: een land zonder primaire sector heeft geen verdienvermogen en innovatiepotentieel in de periferie wereldwijd. Wie de tuinder en boer niet waardeert, heeft van de geschiedenis niets geleerd.
Goed voornemen voor 2025?
Ik wil een ronde tafel meeting beleggen met strategen en thoughtleaders om hier een gezamenlijke collectieve strategie op te zetten en een rode draad uit te destilleren. 8 stoeltjes van Max zijn beschikbaar. Wie volgt? Laat het jouw beste voornemen van 2025 zijn! Krachtige kerstdagen en in alle opzichten een GEZOND 2025.
Deel dit artikel
Meld je aan voor onze I-mailing
In onze I-mailing houden we je periodiek op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij Imagro. Nieuwe projecten, inspirerende blogs, openstaande vacatures én andere leuke weetjes. Vul je gegevens in wanneer je de I-mailing wil ontvangen.