Geschreven door Marieke Verspeek-Janssen
Meer weten over deze case?
Hoe kom je van een inspirerende visie naar concrete acties? Met deze vraag klopte Rabobank Food & Agri Limburg aan bij Imagro. Na vijf sessies lag er een uitgewerkte en door het hele team gedragen ambitie. Bovendien gaat het team aan de slag met vijf concrete Big Ideas. Directeur Ron Vanlier: “’Rabobank kleurt food & agri Limburg’ was een inspirerend traject dat ons heeft geleerd hoe we onze klanten kunnen helpen bij verdere verduurzaming.”
Het is een verzoek dat we vaak krijgen van klanten: ‘Help ons met het vertalen van een visie naar de praktijk van alledag’. Aan de intenties van de betrokkenen ligt ’t vaak niet. Dat gold ook voor het Rabobank Food & Agri Limburg; een team dat bestaat uit achttien enthousiaste accountmanagers die stuk voor stuk van betekenis willen zijn voor food & agri in Limburg. Maar door de waan van de dag en doordat ze elkaar niet dagelijks spreken of zien, kwam de visie van de Rabobank op een toekomstbestendige land- en tuinbouw in 2030 tot op heden onvoldoende van de grond.
Roger Engelberts en Marieke Janssen (voorheen assistent-accountmanager bij Rabobank) ontwierpen een traject dat moest leiden tot een gedragen ambitie tot 2025 én tot concrete ideeën voor realisatie van die ambitie. Dat deden de Imagroanen in co-creatie met Natalie, Rick en Bart, drie young professionals van het Rabobankteam. Engelberts: “Zo’n traject vraagt om inspiratie, energie, creativiteit en lef. Daar hebben we de werkvormen op uitgekozen."
Volgens directeur Ron Vanlier hebben de accountmanagers van het Limburgse Food & Agri team een uitgebreid netwerk. “Maar waar liggen de juiste lijntjes en hoe gaan ze met de klant het gesprek aan over de verdere verduurzaming van de Limburgse food & agri? We zijn samen op zoek gegaan naar de antwoorden op deze vraag.”
De reis begon met een persoonlijke brief. Engelberts: “We hebben young professionals Natalie, Rick en Bart gevraagd een brief te schrijven aan het Limburgse Food & Agri-team. Hierin vroegen we hen te beschrijven wat zij de Raboklanten én het team gunnen in 2025. Dankzij deze brief werden de eerste kleuren van food & agri in Limburg zichtbaar”. Vervolgens kreeg het team een gepersonaliseerd notitieboekje met het programma van het traject (zie hieronder voor een indruk).
Inspiratie
Daarna was ’t tijd om, in vijf sessies, de ambitie verder kleur te geven. De eerste sessie werd afgetrapt door Barbara Baarsma, thans directeur van de Carbon Bank van de Rabobank, en Dirk Duijzer, voorzitter van de Topsector Agri&Food.
Ikigai
De gezamenlijke ambitie van het team stond nu op papier. Maar hoe past die ambitie bij de behoeften van klanten? Deze vraag was reden voor een sparringsessie van het team met de adviesraad Food & Agri van de Rabobank Limburg.
Tijdens de laatste sessie zijn ideeën geïnventariseerd voor de realisatie van de BHAG die aansluiten bij behoeften van klanten. Op basis van een door Imagro ontwikkeld Canvasmodel zijn deze ideeën gebundeld en uitgewerkt tot vijf verrassende Big Ideas voor het jaarplan.
Ter afsluiting van het traject werden de accountmanagers uitgedaagd om hun Big Ideas te presenteren aan Carin van Huët-Laan en Martine Boon, directeur en respectievelijk adjunct-directeur van Food & Agri Rabobank Nederland. Het team wist hen, op een energieke manier en met veel lef en online interactie, te verrassen en inspireren. Missie geslaagd!