Geschreven door Annet Kersten
Meer weten over deze case?
De suikerbiet is veel meer dan alleen suiker. Het veelzijdige universum van de suikerbiet ontdek je bij de zintuiglijke experience van Cosun Beet Company: Planet Beet! Vanuit de vraag om de rondleiding in de suikerfabriek om te toveren tot het verhaal van de biet, ontwikkelden we met Planet Beet de complete bezoekerservaring– een project en samenwerking waar we supertrots op zijn!
Waar Cosun Beet Company in het verleden tijdens rondleidingen door de immense fabriek in Dinteloord de focus op het suikerproces legde, zetten wij in overleg met de klant de camera en schijnwerper op een andere hoek. Cosun Beet Company haalt in een circulair tijdperk immers zoveel meer uit de biet. Niet alleen in voedingsoplossingen, maar ook in bredere toepassingen op het gebied van biobased economy, voedingsingrediënten en energie. Deze meerwaarde van de suikerbiet is voor velen onbekend. En tja, onbekend maakt onbemind.
Tot voor kort trapten de hosts de rondleiding af met een video over het productieproces van suiker. Jammer, want de meerwaarde en brede toepassingen van de biet bleven zo onderbelicht. Aan Imagro de vraag om een upgrade en next level rondleiding te creëren, waarin we de meerwaarde en eindeloze mogelijkheden van de biet aan de bezoeker onthullen.
Een verhaal als dat van de biet, dat kun je niet zomaar vertellen. Dat moet je ervaren. Zintuiglijk. Dat heeft zin en geeft zin. Team Imagro, bestaande uit Mike, Marél, Annet en Roger, ontwikkelde een concept voor de ultieme bezoekerservaring. De kracht van die ervaring ligt in de balans tussen magie en comfort. Door bezoekers naar de wonder zone te brengen, beleven zij de biet in een filmisch theater als nooit tevoren; vanaf het moment dat de gids de gigantische biet in de ‘bodem’ plaatst neemt Planet Beet hen mee in een wonderlijke reis langs de teelt, slimme innovaties en vele toepassingsmogelijkheden van de suikerbiet. De biet is gewoonweg niet te filmen.
Wat begon met een idee om de suikerwand in de ontvangstruimte aan te passen, monde uit in een complete experience waarin de argeloze bezoeker wordt ondergedompeld in het verhaal van de biet. Nadat je de experience film hebt gezien, duik je tijdens de rondleiding zelf de echte wereld in. ‘’Discover the bright way”, met de creatieve hand van Imagro. Via het oranje bietenpad volg je de biet vanaf ontvangst, door de fabriek, en leer je met behulp van een gepassioneerde gids, filmpjes en informatieborden over de slimme innovaties waarmee Cosun Beet Company steeds meer uit de biet weet te halen.
Imagro tekende conceptueel voor het geheel, letterlijk van A (vanaf het ontstaan van het eerste idee voor een upgrade van de rondleiding in de Anklamzaal) tot Z betrokken geweest bij de ontwikkeling van Planet Beet. Naast de ontwikkeling van het concept voor de volledige experience, zijn voor Planet Beet de volgende middelen gecreëerd:
Bij de productie van deze middelen stuurde Team Imagro in samenwerking met Cosun Beet Company de betrokken partners aan, door telkens te werken vanuit één conceptgedachte.
Dit project is niet alleen een ode van de veelzijdigheid van de suikerbiet, maar ook een ode aan de effectieve samenwerking tussen Cosun Beet Company, Imagro en onze partners. In samenwerking met onze externe partners Redrum, First Impression en Succesmakers en opdrachtgever Cosun Beet Company, onder leiding van een interne klankbordgroep, heeft ons team de rondleiding bij de suikerfabriek in Dinteloord omgetoverd tot de wonderlijke wereld van de suikerbiet! Dank Cosun Beet Company voor het vertrouwen. En de biet ‘’goes on‘’.