Geschreven door Jeroen Caspers
Meer weten over deze case?
Stichting Milieukeur (SMK) ontwikkelt en beheert twaalf duurzaamheidskeurmerken en -programma’s, met evenveel websites. Die laatste zijn cruciaal voor het succes van deze tools voor verduurzaming door bedrijven en organisaties. Maar hun vindbaarheid was niet naar wens en de uitstraling paste niet meer bij de identiteit van de stichting. Daarom schakelde SMK Imagro in. Opdrachtgever Ellen Brussee is zeer tevreden over de samenwerking met ons bureau én met de eerste twee nieuwe websites: “Ik zou het zo weer doen!”
SMK werkt al meer dan 25 jaar aan het verduurzamen van producten en bedrijfsvoering. De stichting ontwikkelt, beheert en toetst duurzaamheidseisen en normen. “Dat doen we samen met een uitgebreid netwerk van overheden, producenten, branche- en maatschappelijke organisaties, retailers, adviesbureaus, wetenschap en ketenpartijen. Zo certificeert SMK het EU Ecolabel en beheert de stichting keurmerken zoals Milieukeur – het keurmerk waar de stichting uit is ontstaan – en het snelgroeiende On the way to PlanetProof,” aldus Brussee, communicatieadviseur bij SMK.
De bestaande websites stammen uit 2010 en waren toe aan vernieuwing. “Informatie was niet makkelijk vindbaar en de look & feel pasten niet meer bij de geloofwaardigheid, autoriteit en identiteit van SMK. We hebben Imagro gevraagd om nieuwe vormgeving en een nieuw, open source CMS. We begonnen in april en eind juli konden we de eerste twee nieuwe sites lanceren; voor SMK zelf en On the way to PlanetProof. Het komende halfjaar volgen de andere.”
Brussee vertelt dat het traject begon met een analyse van de oude websites. “Samen met Imagro’s online strateeg Jeroen Caspers kwamen we zo tot een helder doel van de nieuwe websites. Jeroen hielp bovendien bij het in kaart brengen van behoeften en “van buiten naar binnen”-denken. Op basis hiervan heeft Imagro in één keer een vormgeving opgeleverd die aan de verwachtingen voldeed.”
De succesvolle ontwikkeling van de websites is ook te danken aan de betrokkenheid van SMK’s omgeving. Samenwerkingspartners van de stichting dachten mee, bijvoorbeeld over vormgeving en lettertype. Ook intern was er veel bereidheid om mee te denken én mee te werken aan de nieuwe websites. Toen bijvoorbeeld bleek dat er geschikt beeldmateriaal ontbrak, sprongen een aantal collega’s spontaan op de fiets om foto’s te maken bij keurmerkhouders. Typisch SMK; deze betrokkenheid,” aldus Brussee.
De eerste reacties van gebruikers zijn zeer positief. “Volgens hen ogen de nieuwe websites modern en fris. Verder navigeren ze beter en lezen fijner. Ook kleur en beeld spreken aan. Verder zijn de websites interactiever; er is meer te doen. Ook van zakelijk publiek – overheden, bedrijven, etc. – hebben we positieve reacties ontvangen. Een partner van SMK ontleent er zelfs inspiratie aan voor zijn eigen website: “Ik zie een prachtig ontwerp en prima, goed leesbare teksten. Mijn complimenten. Wij zijn net begonnen met de vernieuwing van onze website. Volgende week is het eerste gesprek. Ik zal zeker met een schuin oog naar jullie website kijken.”