Geschreven door Fabiënne van Grunsven
Meer weten over deze case?
Rijendik staan de mensen ervoor… de nieuwe Heldro-ijssalon in Nijmegen. Samen met Heldro bedacht Imagro het winkelconcept en de strategie voor Heldro. Het resultaat: een fris jasje met een knipoog naar het verleden.
In 1938 startte Sjef Heldens een ijsfabriekje in het Noord-Limburgse Ottersum. Van heinde en verre kwamen lekkerbekken naar de salon in Ottersum voor het handgemaakte ijs. Retailondernemers Jan en Jolien Verbeeten (broer en zus) en Koen Verstegen (achterneef) uit Vierlingsbeek namen Heldro over – op verzoek van de familie Heldens zelf. Met respect voor de historie bouwen de ondernemers voort op 80 jaar traditie. Samen met Imagro gaven ze het merk Heldro een eigentijdse touch. Zij openden een tweede salon in Nijmegen. Het logo en de verpakkingen kregen een restyling.
"In de sessies met Imagro werd onze visie bevestigd. Het gaat niet om ons. Of om 'vernieuwen om het vernieuwen'. Heldro gaat over Heldro! De kwaliteit van het product moet vooropstaan."
Jan Verbeeten
Een nieuwe stek in Nijmegen, spannend?
‘Vooral ontzettend leuk! Omdat we samen heel bewust de strategie en het concept hebben gemaakt, voelt het niet als een sprong in het diepe.’
Imagro tekende voor de begeleiding van de strategische visie en het concept van de nieuwe winkel in Nijmegen.
Vertel…
‘Jolien, Koen en ik aten als kind al Heldro-ijs. Heldro is echt onderdeel van het culinair erfgoed van deze streek. Toen we Heldro overnamen, hebben we direct met Imagro gekeken naar de strategie en de positionering. Hoe konden we eren wat er was? Welke ruimte was er voor onze eigen ambities?’
En?
‘In de sessies met Imagro werd onze visie bevestigd. Het gaat niet om ons. Of om ‘vernieuwen om het vernieuwen’. Heldro gaat over Heldro! De kwaliteit van het product moet vooropstaan.’
Het is loeidruk bij jullie nieuwe stek, wat is het geheim van het succes?
‘Het recept van het Heldro’s succes is al 80 jaar hetzelfde: mensen het heerlijkste ijs geven, zonder tierelantijnen, zonder gedoe. Het winkelconcept versterkt die eenvoud: bewust fris en simpel gehouden, zodat alle aandacht uitgaat naar het waar het om gaat: lekker ijs.’
Is de behoefte van jullie klanten in de stad anders?
‘Ja, dat kwam al uit onze sessies met Imagro. In de stad hebben mensen meer behoefte aan het ‘customizen’ van hun producten. Daarom kozen we in de winkel in Nijmegen voor extra keuze in toppings, zoals verse aardbeien, cookiedough en Oreo. Zo kunnen de klanten iets persoonlijks toevoegen. Maar de basis – lekker vers ijs dat nooit meer dan twee uur oud is – blijft hetzelfde.’
Wat is het geheim van slim vernieuwen?
‘Respect voor traditie en dichtbij jezelf blijven. Vernieuwing zit niet altijd in nieuw ontdekten we met Imagro. Wij hebben bijvoorbeeld juist ‘oude dingen’ versterkt door aan ons logo ‘sinds 1938’ toe te voegen. En op de achterwand in onze winkel in Nijmegen prijkt een enorme zwartwit foto van smullende kinderen. Dat past bij het ambachtelijke karakter van ons ijs. ’n Goei leven, zoals ze hier zeggen.’