Geschreven door Marèl Vermeer - Scheenloop
Meer weten over deze case?
Denk je aan paddenstoelen, dan denk je zeer waarschijnlijk aan het najaar en heerlijke herfstgerechten. Maar paddenstoelen zijn jaarrond en in allerlei vormen en smaken beschikbaar. Fresh Mushroom Europe vroeg Imagro een concept te bedenken om mensen het hele jaar te laten genieten van paddenstoelen. De samenwerking leidde tot het retailconcept ‘Bosverhalen’.
Het aanbod en de consumptie van paddenstoelen worden gedomineerd door de witte en kastanjechampignons. Alleen in de herfst eten consumenten andere soorten. “Maar elk seizoen heeft zijn eigen soorten en smaken die passen bij de gerechten van dat moment. Het is zonde om niet het hele jaar te genieten van paddenstoelen op je bord,” aldus Bert Jansen, commercieel directeur van Fresh Mushroom Europe (FME), een belangrijke speler op de wereldmarkt.
In de supermarkt zie je allerlei nieuwe subassortimenten ontstaan. “Kijk bijvoorbeeld naar speciaal bier. Daar kiezen ze voor seizoensgebonden insteken in de vorm van bieren met fruitsmaken en een hoog of juist laag alcoholpercentage. Zo ontstaat er een veelheid in bierkeuzen. Wij gingen op zoek naar een logische kapstok om de veelheid aan paddenstoelen aan op te kunnen hangen,” vertellen Imagroanen Paul Houtepen en Marèl Vermeer-Scheenloop.
Paddenstoelen komen oorspronkelijk uit het bos. Houtepen: “Er zijn allerlei soorten en smaken, verscholen tussen gras of bomen, met verschillende smaken per seizoen. Zo kwamen we op het concept ‘Bosverhalen’. Met deze verhalen en smaken willen we consumenten verleiden om jaarrond te kiezen voor paddenstoelen op het bord".
Vernieuwen en innoveren binnen paddenstoelen. Oké, maar voor wie? Het Mentality-model van Motivaction leert kiezen tussen acht sociale milieus. De keuze viel vooral op postmoderne hedonisten, kosmopolieten en postmaterialisten. Paul verduidelijkt: “Dat zijn consumenten die open staan voor nieuwe producten en recepten, verse ingrediënten erg belangrijk vinden en prijs minder. Tegelijkertijd hebben ze inspiratie en hulp nodig, in de vorm van voorgesneden groenten, duidelijke aanwijzingen en lekkere recepten.”
De volgende stap in het traject was de Bulls eye methode, bedoeld om te ontdekken welke consumentenbehoeften het nieuwe concept moet vervullen en welke voordelen en look & feel daarbij passen. Houtepen: “De Bulls eye stuurde ons in de richting van een productverpakking met warme kleuren, van deze tijd, eentje die bourgondisch genieten uitstraalt. Met per seizoen inspiratie om nieuwe gerechten snel en gemakkelijk te bereiden.”
En zie daar. Sinds nu vinden we in diverse supermarktketens in Nederland en Belgie zes ‘Bosverhalen’. Het assortiment varieert van monoverpakkingen met bijvoorbeeld nootachtige paddenstoelen, tot voorjaars-, zomer en najaarsmixen. Alle varianten hebben een aantrekkelijke, kleurrijke en transparante verpakking, zijn bedoeld voor vier personen en ready to cook (de bereidingstijd staat op de voorkant) en bevatten een heerlijk recept. Daarnaast varieert de kleur van de verpakking per seizoen.
Sinds de introductie zijn drie kwartalen verstreken. Marktcijfers laten zien hoe de introductie is verlopen. En dat is ronduit positief! Houtepen: “We zien zo’n 20% groei van de totale champignonomzet. Bovendien heeft het nieuwe concept niet gekannibaliseerd op bestaande varianten; van de acht geïntroduceerde varianten hebben er qua omzet en doorstroming zeven bestaansrecht.“