Geschreven door Judith van Heck
Meer weten over deze case?
Orchideeën. Daar draait het bedrijf van de broers Eduard en Richard Ter Laak in Wateringen om. Samen met 250 gedreven collega’s kweken ze er jaarlijks zo’n 8 miljoen. Dat doen ze voor tuincentra, bloemisten en retailers in heel Europa. Ze zijn marktleiders, wereldspelers. Samen gingen we op reis. Eentje die leidde naar een uniek Inspiratiecentrum!
Voor het bedrijf dat tijdens de IPM in Essen eerder werd uitgeroepen tot International Grower of the Year, ontwikkelden we de volgende nieuwe productconcepten:
Bovendien creëerden we, samen met het team van Ter Laak, voor de webshop het concept 'Sharing Moments': orchideeën in een prachtige geschenkverpakking voor bijvoorbeeld een geboorte of Moederdag. Voeg emotie toe aan een product en waarde valt je toe, want geld stroomt naar waarde.
Het smaakte naar meer; Ter Laak vroeg ons vervolgens een nieuwe corporate identity voor hen te creëren. Eentje waarbij verbinding centraal staat, want 'samen maken wij Ter Laak'.
En nog zat onze reis er niet op. Want hierna organiseerde Imagro een inspiratiesafari langs voorbeelden van creatieve broedplaatsen en experiences uit andere branches. O.a. Oogenlust in Eersel, Seats2Meet, Inspyrium van Ebben Boomkwekers, grote Amsterdamse Broedplaatsen en the place to be van Piet Hein Eek op Strijp R in Eindhoven.
Hierop besloten de ondernemers om samen met de Amsterdamse architect Claessens Erdmann en Imagro de grote stap te zetten: tussen de huidige state of the art kassen bouwden ze een atrium die een ruimte moest worden waarin de orchideeën van Ter Laak écht beleefd konden worden. Inclusief historie, duurzaamheidsvisie, compleet met uitgebreide Orchid Store en een cultuur- & contexteiland over hun vestiging in Guatamala – Ter Laak AmericaS. Imagro mocht het concept, de klantreis én het design van deze wereldprimeur ontwikkelen!
“In ons Inspiratiecentrum kan iedereen zien hoe wij omgaan met natuurlijke hulpbronnen en hoe we onze techniek inzetten om een zo natuurlijk mogelijke omgeving te creëren voor onze Phaleanopsis. Bovendien zien bezoekers hoe onze producten verzorgd en verwerkt worden en kunnen ze inspiratie opdoen met een blik in de tuin. Hierdoor krijgen wij dagelijks klanten, consumenten, andere bedrijven, studenten en scholieren over de vloer. En het mooie is: wij informeren en inspireren hen en andersom informeren en inspireren zij ons.’’
Edith Bentvelsen, Managing Director over Ter Laaks Inspiratiecentrum in Wateringen