Geschreven door Marèl Vermeer - Scheenloop
Meer weten over deze case?
De gemeenten Veghel, Schijndel en Sint-Oedenrode zijn samengevoegd tot één nieuwe gemeente: Meierijstad. Maar wát is dan de identiteit van zo’n nieuwe gemeente? Wat verbindt de mensen? En vooral: hoe zetten we Meierijstad intern en extern op de kaart?
Samen met (heel veel) verschillende stakeholders en citymarketeer Lisette van der Swaluw, heeft Imagro het citymarketingbeleid bottom-up ontwikkeld volgens de imagineering methode*. Meer dan 200 mensen zijn bij dit proces betrokken, middels interviews, strategische- en creatieve sessies.
*De Imagineering-methode is ontwikkeld door professor Diane Nijs. Imagineering leent zich goed voor complexe trajecten met veel stakeholders en een grote gedragscomponent.
Jezelf stevig op de kaart zetten, begint met weten wie je bent. Waar droom je van? Wat vind je belangrijk? Hoe leef je? In laagdrempelige sessies deelde een breed palet aan inwoners verhalen over hún leven in hún Meierijstad. Inspirerend. Ontroerend. Verrassend. Mooi!
Al snel ontstonden er verbindingen en kwamen we tot de kern van Meierijstad: Ondernemend, Betrokken en Daadkrachtig. ‘’Hier bedenken we het niet alleen, hier maken we ‘t, hier voeren we ’t uit, hier gebeurt ‘t.’’ aldus Lisette van der Swaluw.
Dit ondernemende karakter en de krachtige food- en cultuursector komen samen in het ambitiedoel om in 2028:
Dé ondernemendste gemeente van Europa te zijn.
Het codewoord voor citymarketing is herkenbaarheid. Een krachtige citymarketingcampagne bestaat uit herkenbare elementen zoals grafische vormen, kleur, aansprekende copy en beeldtaal die veelvuldig terugkomen en opvallen.
Om Meierijstad op de kaart te zetten heeft Imagro samen met de stakeholders uit de gemeente de campagne 'Made in Meierijstad' ontwikkeld. Deze campagne is gebouwd op dé 4 belangrijke pijlers van Meierijstad; Easy Living, Better Work, Fantastic Food en Amazing Culture.
Hiermee laten we zien wie de mensen uit Meierijstad zijn en wat ze allemaal te bieden hebben. Van krasse knarren, knuffelkonten, smaak pioniers, nieuwe makers, doorpakkers, game changers en feestbeesten tot toekomstige toppers. Met de interne trots van de inwoners interesseren we externe doelgroepen om naar Meierijstad te komen.
Marèl Scheenloop, communicatie-adviseur bij Imagro:
‘Inwoners van Meierijstad zijn zéér ondernemend. Ze willen vooruit, doorpakken. Tijdens de sessies zag ik de wil om gezamenlijk te bouwen aan de toekomst van Meierijstad. We zijn dan ook enorm trots dat de citymarketingcampagne is ontwikkeld door en met inwoners uit Meierijstad. Samen brengen we de verhalen uit Meierijstad tot leven.’